mandag 1. juni 2009

MAT og frustrasjoner


Det er 2. pinsedag, men det som opptar tankene mine mest er MAT.

Boken jeg bør lese og følge heter:


pH-mirakelet.

Balanser kostholdet, gjenvinn helsen. Av dr. Robert O. Young.

En flott og spennende bok. Absolutt anbefalelsesverdig og med mange gode oppskrifter bakerst i boken.

Men så er det hverdagen... Jeg bruker daglig opp til flere timer på matlaging; på å finne ut hva jeg kan spise, hvordan lage det til, hvordan variere med de få, "tillatte" matvarer og få et balansert og godt måltid og hva når jeg ikke er hjemme eller skal i besøk?

Det siste er det verste. Det å nesten alltid måtte ha med sin egen mat, og all den tiden det tar å tenke ut og forberede slike måltider utenfor hjemmet, det opplever jeg som så pass vanskelig at jeg ikke klarer å holde meg til ønsket diett. Det går rett og slett ut over trivsel og livskvalitet - og det er heller ikke heldig......

Så hva gjør jeg? Jeg strever med å finne en balanse, velge riktig kost og en rytme som jeg kan trives med og som jeg kan klarer å holde. - Og så leser jeg og leser og glemmer og leser igjen for å prøve å finne ut av det hele.

Legen min, dr Christian Darling ved Kilden Helse i Olso, ringte meg fredag da jeg satt å leste ulike teorier om kosthold og jeg var lettere frustrert. Han hadde ikke motforestillinger mot noen av teoriene jeg nevnte, men som han sa: Du har kreft og dr. Young sin teori og diett er den som er best vitenskapelig dokumentert og den som viser til de beste resultater ved behandling av kreft - så da så!!!!

Robert O. Young er mikrobiolog og ernæringsspesialist og han har viet sitt liv til å forske på årsaken til sykdom og til å hjelpe folk med å gjenvinne helsen og velværet. Han er leder for InnerLight Biological Research Center og verdenskjent for sin forskning på sukkersyke, kreft, leukemi og aids (står det bak på boken). De basedannende oppskriftene i boken står hans hustru, Shelley Redford Young for. Hun er massasjeterapeut og lidenskapelig opptatt av ernæring (fortsatt etter gjengivelse bak på boken).

Jeg tar meg likevel igjen og igjen i å "fuske". I går var jeg i bursdagsselskap. Der var grillmat av alle tenkelige sorter og med all slags deilig tillbehør. Jeg klarte å stå over det meste for jeg hadde spist meg god og mett før jeg dro hjemmefra. Men da kakene etter en stund kom på bordet, gav jeg helt opp. De var alle himmelsk gode!!! I dag er det derimot dagen derpå. Magen kjennes ikke god ut!!

Og hjemme: - når Thor eller Mikal lager seg mat og det lukter deilig på kjøkkenet- eller - når Mikal kommer trett hjem fra jobb og aldri tar seg tid til å lage mat før han løper ut igjen- da frister det veldig å lage noe godt å servere ham (noe som han liker - for min mat vil han ikke høre snakk om). Da, med all den gode lukten i huset, frister det mye å smake litt på maten selv!!

Så lenge som jeg er under behandling med vitamin B17, bør jeg holde meg strengt til dr Young sine anbefalinger - og da helst til den mest ekstreme varianten som er et helt vegitarisk. Jeg jobber mot å leve, og leve godt, på slik kost. Håper å nå målet før 15. juni! Da starter jeg mest sansynligvis opp på vitamin B17 sprøytene.

Dr Young sine kostholdsråd er mye lik dem som jeg fulgte i fjor sommer. Dr. Kelly's diett som du finner her: http://educate-yourself.org/cancer/kellymetabolicdiet13dec02.shtml. Denne dietten er på mange måter ennå mer ekstrem enn dr Young sin. Dr Kelly anbefalte at en kun spiste rå og ubehandlet mat. Ingen råvarer skulle være kokt, stekt eller bearbeidet. Han tillot derimot flere matvarer som dr Young ikke uforbeholdent anbefaler slikt som korn, nøtter, frukt, egg og lever. Dessuten var dr Kelly opptatt av riktig timing - dvs når på døgnet den ulike maten skulle spises.

På mange måter var dr Kelly's kur lettere å følge enn det jeg opplever at dr Young sin er. Den var enkel, lett å tilberede og lett å ta med seg og det var tydelige og klare rammer for hva som kunne spises og når. Jeg følte meg vel på den dietten og jeg lot meg ikke så lett friste til utskeielser (kanskje fordi jeg da isolerte meg mer?).

Dr Young sin anbefalte diett kan oppleves som ekstrem, men egentlig gir denne dietten mer å velge mellom og det gis forslag til mange nydelige retter. Men å lage maten og å sanke inn og klargjøre råvarene (spiring, bløtlegging osv) er tidkrevende og ikke minst: det krever planlegging (i hvert fall før en kommer inn i det).

Lurer derfor på å prøve ut dr Kelly sin kur igjen en periode som en mer kjent overgang til dr Young sin diett? I mitt hode samsvarer også denne dietten vel så godt med f.eks. Hunza-folket sin diett. Dr. Young referer mye til hunza-folket i sin bok, men litt om dem finner du også her: http://longevity.about.com/od/longevitylegends/p/hunza.htm eller her på norsk og hvor du også kan lese mye om vitamin B17:
http://altnett.ning.com/forum/topics/2109341:Topic:262307?page=6&commentId=2109341%3AComment%3A269558&x=1#2109341Comment269558

Andre folkegrupper, hvor det heller ikke fantes kreft eller andre av våre livsstilsykdommer, er de kanadiske enuittene (et samefolk). Disse levde utelukkende av animalsk føde. En meget interessant bok som omhandler dette, er boken: Bedre uten brød av Christian B. Allan og Wolfgang Lutz (Dette er den andre av de fotograferte bøkene som du finner i begynnelsen av dette innlegget). Ut fra deres teorier kan en spise så mye fett fra kjøtt, fisk, melk og ost en bare ønsker så lenge en ikke overskrider et visst nivå med inntak av karbohydrater. Denne bokens diettforslag vil nok de fleste oppleve som forholdsvis lett å holde.

(Når jeg leste den boken drømte jeg nesten om fløte, rømme og deilige oster og om saftige, feite steiker som kunne spises med god samvittighet. I alle fall skulle det i teorien være bedre enn mine karbohydratrike spelt eller esekielbrød som jeg kun bør spise to skiver av pr dag... Og jeg falt for fristelsen. Når Thor kokte seg røkeknoker f.eks., snek jeg meg ut på kjøkkenet og spiste litt av fettet. Deilig!! Eller når jeg åpnet kjøleskapet og så den nydelige, feite osten som bare jeg brukte å spise og som bare ville myglet om jeg ikke snart forbarmet meg over den!! Men magen min (og resten av kroppen?) liker vist ikke så godt denne jojo-eksperimenteringen!!)

Noe av det som var interessante med boken til Lutz og Allan, synes jeg, var deres forklaringer på hva som skjer i kroppen ved inntak av karbohydrater. Deres påstander ligner nemlig veldig på de teorier som dr. Kelly hevdet var årsak til utviklingen av kreft. Lutz skriver bl.a.: " Det har vist seg at kosthold med lite karbohydrater minsker aktiviteten i en hyperaktiv skjoldkjertel, og følgelig gir et redusert nivå av skjoldkjertelhormoner. Dette vil også redusere konsentrasjonen av IGF-1 (insulinlignende vekstfaktor) og muligens risikoen for kreft."

Det var nettopp teorien om en overbelastet bukspyttkjertel, som ikke lenger produserte de "riktige" hormonene så lenge det var et for surt miljø i mage- og tarmsystem, som var det som dannet grunnlaget for dr Kelly's "timeplan" om hvilke mat som burde spises når. Han mente at det krevdes et basisk miljø for at bukspyttkjertelen kunne frigjøre de hormonene som bl.a. bekjemper kreft. For å oppnå dette mente han at en ikke burde innta tungt fordøyelig og proteinrik mat etter kl 14 og aldri spise noe senere enn 4 timer før leggetid. Dette ville gi bukspyttkjertelen hvile nok til å produsere de hormonene som trengtes (fritt oversatt tolkning etter hukommelsen).

Denne teorien harmonerer igjen meget med dr Young sin. Han hevder at god helse krever et basisk miljø i kroppen og det skaper du ved å spise mat som avokado, tomat og grønne grønnsaker kombinert med mindre porsjoner av lett syreholdige matvarer som fisk, kornprodukter og enkelte frukter. Hans kostholdsprogram for å blansere kroppskjemien går ut på følgende:
* Normalisere fordøyelsen og forbrenningen med flytende føde som avgifter
* Bli kvitt skadelige bakterier som trives i kroppen: gjærsopper og muggsopper
* Forstå hvorfor vann er den avgjørende drikken for optimal helse
* Bli klar over betydningen av å ha et basisk miljø i cellene.
Klarer du å oppnå den optimale balansen på 80/20 mellom base og syre, kan resultatet bli vektredusjon, fornyet utholdenhet og jernhelse.
(-- Alt dette referert fra bokens bakside)

Dette tror jeg får holde med matprat for denne gang bortsett fra en ting: Lurer på om det er noe med kosten til dr Young's anbefalte kost som jeg reagerer på? Jeg bruker f.eks. mye rå hvitløk og gressløk i mine daglige oppskrifter og jeg plukker løvetannblad og blomster, litt groblad og syreblad til mine daglige salater. Føler til tider på ubehag i magen og på noe som kan minne om halsbrann selv på dager jeg ikke sniker meg til "forbudt" mat? Noen som har et råd?

Denne bloggen begynte jeg på i morges. Utallige ting er blitt gjort innemellom og nå er det kveld.
Ulike kostholdsteorier og "guruen" dr Young er herved blitt presentert, så nå sier jeg takk for meg for i dag og god natt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar