mandag 28. september 2009

NYTT LIV

Ja, slik føles det virkelig. Etter 4 1/2 år med sykdom forbereder jeg meg nå på et nytt liv.

Ingen ting spesielt har skjedd. Da jeg var innlagt på sykehuset og tok blodprøver, viste det seg at kreftmarkøren hadde steget ennå litt. Men vet dere hva? Jeg bryr meg rett og slett ikke lenger. Det jeg bryr meg om er at jeg lever nå - og jeg lever godt, svært godt.

I dag, 10 dager etter operasjonen, har jeg vært på lang sykkel-/handle-tur. Formen er helt upåklagelig. Det eneste problemet jeg har, er at jeg får fort vondt i ryggen når jeg er oppe og går for lenge. Det skyldes sikkert muskelstramninger grunnet arret over hele magen. Jeg regner med at det vil gi seg når jeg får tatt stingene om en uke. Magen og tarmer fungerer ellers helt som de skal.

Men hvorfor denne tanken om NYTT LIV?

Dette siste sykehusoppholdet og rekonvalisens-tiden har gitt meg ekstra tid til å tenke. Ingen store tanker, men jeg er blant annet kommet frem til at sykdom er en del av livet. Jeg tror vi verken kan kjøpe oss helse eller unngå all sykdom om vi er aldri så kloke eller tar aldri så riktige beslutninger angående eget liv. Jo, selvføgelig kan vi gjøre mye, men å helt lure oss unna både sykdom og død, det kan ingen av oss.

For meg har disse 4 1/2 årene vært fantastisk fine år. Ved å bli "tatt ut av" det vanlige, hektiske pulserende livet, så har jeg fått tid til ettertanke og reorientering. Jeg har fått se at mye av mine handlinger har vært styrt ut fra hva jeg trodde andre forventet av meg. Livet var mye et pliktløp. Dette føler jeg meg nå fri fra. Dette skylles nok mye den omsorg og støtte utallige mennesker har vist meg gjennom disse årene. Selv om jeg ikke gjorde noe som helst, selv om jeg mistet alt håret, selv om..........., så var folk fortsatt glad i meg. Det gav meg mot til å tørre å begynne å si nei selv om jeg måtte såre eller skuffe noen. Jeg visste at det likevel var mange der ute som var glad i meg.

Mitt nye liv er et liv hvor jeg ikke lenger lar meg styre av hva folk tenker og mener om meg. Det jeg er opptatt av nå, er om jeg liker meg selv. Liker jeg det jeg gjør, har jeg selv lyst til å gjøre det som forventes av meg, da gjør jeg det. Med en slik innstilling, så kjenner jeg at livet fylles med glede. Alt jeg gjør, gjøres ut fra et overskudd og ut fra det at jeg faktisk har lyst. Mangler jeg lyst, setter jeg meg rett ned og venter på at lysten og overskuddet er tilbake igjen.

Når jeg tenker fremover, ser jeg et liv fullt av muligheter. Jeg føler meg sterk igjen og sunn igjen. At prøver og markører viser noe annet, bryr jeg meg rett og slett ikke om. Jeg er opptatt av å hver dag føle meg bra. Dette innebærer bl.a. å spise og leve sunnt, men ikke lenger fanatisk etter en eller annen diett. Nå spiser jeg det jeg vil når jeg vil. Jeg lytter til kroppen og prøver å gi den det den vil ha - og helst ikke mer enn den vil ha. Blir det for mye, så får jeg heller ta en liten avgiftningskur til kroppen er i ballanse igjen.

Det kjennes svært godt å leve "normalt" igjen når det gjelder mat. Jeg fryder meg over å gå løs på innholdet i fryseren - bruke opp matvarer som har blitt liggende urørt så lenge jeg var på diett. Jeg fryder meg over å kunne invitere venner og familie på middag, til å gå på besøk til andre uten å tenke på å måtte ha med mat selv.

Ja, det kjennes slik at jeg nå kan legge sykdom bak meg, men før jeg begynner på mitt nye liv, så har jeg en ryddejobb å gjøre. Det må ryddes og kastes i papirer. Det må ryddes og ordnes i nære relasjoner. Dette skal jeg få lov til å bruke høsten på og jeg gleder meg...

Det er mulig det ikke blir noe mer blogg- skriving på meg - i hvert fall ikke på denne bloggen som er knyttet opp mot min gamle e-mail adresse. I tiden fremover tror jeg at jeg kommer til å bruke facebok mer. Det er foreløpig en ny verden for meg som jeg må sette meg inn i, men ser at det kan være et greit sted å legg ut fellesinformasjon.

Klem til dere alle fra
Karen Margrethe

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar