fredag 29. april 2011

Resultat - CT

Så er resultatet kommet. Ingen gode nyheter, men godt for meg å vite hva jeg har å forholde meg til.
Leveren er nå svært forstørret. Høyre leverlapp er nærmest fullstendig inntatt av tumorvev (kreft-vev). Det er dessuten utbredt tumorforandringer i øvre abdomen (magen - sånn rett under ribbeina ca) og fortil og til venstre i relasjon til milten. Ellers sier rapporten litt av hvert annet, men dette er det viktigste og det jeg selv kjenner på så godt.
Slik kreften har utviklet seg er det absolutt ingen ting en kan gjøre. Det er heller ikke noe en kan gjøre med mine andre plager og bivirkninger. Tapping av væske er mulig, men av tidligere erfaring, blir jeg raskt enda verre etterpå, så det frister ikke. En tapping vil også skylle ut masse nødvendig proteiner og næringsstoffer så det anbefales derfor ikke.
Veien videre nå er å tilrettelegge for best mulig livskvalitet den tiden jeg har igjen. Det vil bli søkt om plass for meg på Synniva, og hjemmesykepleier, ergoterapeut, ernæringsfysiolog vil bli kontaktet for hjemmebesøk. Dette for at apperatet står klart når jeg trenger det.
Foreløpig får jeg være glad for hver dag jeg klarer meg hjemme og på egen hånd. Men jeg kjenner at jeg blir mer og mer sliten. Har stort set nok med å komme meg på toalettet, lage meg mat og så legge meg til å hvile igjen. Har det best da - eller på sofaen eller i godstolen med gode mennesker rundt meg. Å komme seg ut av huset og besøke folk, blir stadig tyngre. På gode dager klarer jeg ennå å kjøre bil selv på korte strekninger. Men jeg er avhengig av å kunne kjøre fra dør til dør. Innvalide-kort til bilen vil det derfor bli søkt om. Rullatoren, som jeg har fått låne av Yvonne, er nå innviet til utebruk. Den har vist seg å være til god hjelp når jeg må gå litt lengre (opp og ned til garasjen føles f.eks. langt nå!!)
Ja, dette var dagens (nattens) nøkterne status. Kanskje vondt for mange av dere å lese, men som sagt; for meg som kjenner dette på kroppen, så har det bare vært godt å få konstantert hvordan situasjonen er. Det gjør det lettere for meg å planlegge dagene videre fremover og til ikke å kreve mer av meg selv enn det jeg kjenner gjør meg godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar