mandag 20. desember 2010

Foorste hilsen fra Egypt

Hurra! Testen gikk bra. Da proover jeg igjen med litt info her fra Egypt. De tre siste bokstavene i vaart norske alfabet finnes ikke paa tastaturet her. Derfor litt merkelige ord av og til.

Reisen hit gikk over all forventning til tross for trangt fly og steinharde seter. Bare 2 dager foor avreise, hadde jeg ny runde med oppkast. Dagen foor jeg skulle reise, hadde jeg middagsavtale + teater etterpaa. Rakk aa hvile 1 1/2 time foor jeg maatte pakke ferdig og gjoore klar for avreise grytidlig den 17. Var derfor svaert spent paa selve reisen, men som sagt: det gikk over all forventning. Magen oppfoorte seg "pent". Verst var det etter aa ha landet. Da var det evig lange kooer og flere passkontrolle vi maatte gjennom. Var godt aa kunne sette seg paa liten minibuss til hotellet vi ble tildelt.

Hotellet viste seg aa vaere et leilighetskompleks bygget rundt stort svoomebaseng. Vaar leilighet er ca 80 m2. Mikal og jeg har hvert vaart store dobbeltrom. Kjookkenet er utstyrt med alt av hvitevarer - til og med vaskemaskin og oppvaskemaskin. Ellers enkelt utstyrt og ikke saerlig innbydende bad, men er storfornooyd. Det som ikke er saa bra, er at hotellet ligger langt fra alt. Her er kun 1 restaurant og en liten kiosk - ingen minibank, supermarked eller andre butikker og spisesteder annet enn langt, langt unna. Til stranden er det ogsaa langt. Maa ta drosje eller buss for alt. Det virket en smule haaploost i begynnelsen og vi ba om bytte av hotell. Men ting har gaat seg til etter hvert. Personalet her er superhjelpsomme og mange hyggelige andre gjester og folk som har kjoopt leilighet her. Ettersom baade buss og taxi er latterlig billig, saa bor vi heller rimelig her og faar kommet oss rundt der vi oonsker.

I dag har vi hatt oss en fantastisk dag paa et helt nydelig sted. Naermere paradis i omgivelser lignende "1001 og en natt" kan man ikke komme. Vi dro sammen med et finsk sooskenpar som Mikal er blitt venner med. Veldig hyggelige ungdommer paa Mikals alder. Han stortrives og har det topp sammen med dem.

I gaar laa vi ved basenget paa hotellet og dagen foor var vi i selve Hurghada. Vi maatte inn aa faa oss penger. Mikal hadde dagen foor (den dagen vi kom) proovd aa faa tatt ut penger i minibank. Den naermeste ligger i 20 minutters gangavstand fra hotellet. Der fikk han ikke ut penger. Heller ikke i neste, eller neste, eller neste... Han kjoorte rundt i drosje og proovde over 10 minibanker alt med samme resultat. Ingen av oss hadde egyptiske penger. Han maatte returnere til hotellet og der fikk vi laane kontanter til baade aa betale drosje og til aa ha til buss/taxi til dagen etter.

I Hurghada fikk vi begge samme resultat som dagen foor. Kortene vaare viste seg aa vaere sperret for Egypt. Pr internett og telefon fikk vi til slutt ordnet det hele. Vi kunne puste lettet ut og "starte" ferien. Men for meg hadde det blitt for mye gaaing. Jeg ble daarlig og maate legge meg ned i en butikk. Ble ikke bra og paa vei hjem begynte jeg igjen med oppkast. Var derfor godt aa ta det med ro ved hotellet i gaar. - Og i dag har jeg for det meste ligget i solstol paa stranden og ellers bare rolig rusling og bare nytt de fantastiske omgivelsene.

Saa langt info for denne gang, men som dere skjonner: vi har det bra!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar