tirsdag 28. desember 2010

Ferie gaar mot slutt

Det gamle aaret og ferien naermer seg slutten og jeg kan se tilbake paa baade naavaerende ferie og aaret 2010 med stor glede og takknemlighet. Det har langt fra bare vaert det man kan kalle positive ting som har skjedd, men hva er egentlig positivt og hva er negativt - og hva er lykke? Man trenger langt fra aa gaa gjennom livet smertefritt for aa oppleve lykke.

Hadde f.eks. enorm lykkefoolelse i gaar kveld da vi kom kjoorende hjem fra Luxor og saa opp mot stjernehimmelen over oorkenen. Setene i folkvognbussen var vonde aa sitte i, jeg begynte aa bli sulten og jeg var trett og sliten. Men alt dette var helt ubetydelig. Jeg var saa ufattelig takknemlig for alt jeg hadde faat vaere med paa aa oppleve. Den flotte turen, den dyktig guiden, de hyggelige menneskene vi reiste sammen med, museene og graver, tur paa Nilen - ja alt vi hadde sett og opplevd. Og ikke minst Mikals glede over aa faa se og oppleve alt dette - og at det gikk bra og at han fikk med seg alt til tross for at han var hardt skadet i foten.

Skaden i foten fikk han av en russer 2 dager foor da han var paa et diskotek om kvelden. Russeren tok Mikal i haanden, sa navnet sitt og sa han var profesjonell kikkbokser samtidig som han sparket Mikal hardt i laaret. Mikal klarte aa komme seg hjem med drosje. Klokken var 2 om natten da han kom hjem, og da var det ene laaret dobbelt saa stort som det andre. Bra jeg da hadde morfintabletter for haanden.

Her paa hotellet er det et spa-senter med dyktige massoorer. De gav ham gratis behandling og fikk en lege til aa se paa foten. Det var noe av det verste de hadde sett og mente han ville trenge baade behandling og medikamenter over lang tid. Men Mikal dro til Luxor med oss andre og baade mor og soonn tygget morfintabletter etter behov og vi fikk en flott tur. I dag er foten allerede mye bedre og han har klart seg uten baade tabletter og mer massasje i dag. Naa er han igjen paa byen. Jeg derimot, ble daarlig en times tid foor de skulle gaa, saa jeg har saa langt valgt aa vaare hjemme. Helt ok det ogsaa.

Julaften dro vi 10 skandinavere fra hotellet og hadde en bedre middag i byen. Etter middagen dro jeg hjem sammen med et svensk par. De hadde kommet samme dag og var trett og sliten, saa det passet bra aa dra sammen med dem. Drosjesjaafooren vi fikk viste seg aa vaare koptisk kristen. Han stoppet ved kirken han brukte aa gaa i og viste oss rundt i den. - En sterk opplevlse paa selveste julaften.

1. juledag arrangerte vi (dvs de driftige finnene sammen med en av kelnerne) en stor bufe' her paa hotellet samt underholdning av egyptiske dansere. Veldig kjekt!!

Ellers er det mye late dager ved basengkanten. Vannet er alt for kaldt til aa bade i etter min smak. Blir saa vidt til at jeg dypper meg nedi om jeg blir for varm. - Og denne uken har det heldigvis vaert mye varmere enn foorste uke. Da var det mye kald vind.

Naa stenger de resepsjonen. Her er kun aapent fra kl 10 til 22 som baade restaurant og butikk - og jeg sitter paa overtid.

Ha det fortsatt godt alle sammen. Om ikke mange dagene er vi tilbake til kulden - og da virkelig kulde..... Men flott det ogsaa. Alt har sin sjarm og sin tid..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar