mandag 13. desember 2010

Endelig bedring - Egypt neste!

I dag er det 67 dager siden jeg fikk min siste dose cellegift og det er 42 dager siden jeg ble utskrevet fra sykehuset etter siste innleggelse. Den siste uken har jeg kjent på at tarmene endelig begynner å oppføre seg "normalt". Jeg går ikke lenger rundt med en konstant gnagende sult-følelse samtidig som jeg føler meg mett. Jeg har heller ikke lenger den brennende, sviende følelsen i magen. Nå spiser jeg som folk flest og jeg koser meg masse med all slags god mat.

Men selv om jeg spiser aldri så mye, er jeg ennå ikke begynt å legge på meg. Badevekten står fortsatt på 41 kilo. Smertene i magen har heller ikke gitt seg. De kommer og går og kjennes for det meste ut som luftsmerter. Mest sansynlig skyldes dette svulster som ligger og presser på nerver og/eller som vanskeliggjør pasasje av luft og mat i tarmene. Når disse smertene blir for ille, så gjør det godt å ligge i Nikken magnet-sengen min og så har jeg morfintabletter som tar de verste smertetoppene. Tablettene er også god å ha når jeg har lyst til annet enn å ligge hjemme i sengen. Klarer det meste med dem innabors, men om jeg står på for mye, så har det noen ganger endt med oppkast. Jeg prøver derfor å være litt forsiktig med bruken.

Fredag 17. desember regner jeg med at jeg må ty til en del tabletter. Da flyr jeg tidlig om morgenen til Egypt - nærmere bestemt til Hurghada. Jeg flyr sammen med med Mikal. Han har lenge ønsket seg en syden-tur, men aldri hatt penger nok til å dra. Nå får han tur og reise som kombinert jule- og 21-års-dags- presang. Oppholdet der nede må han selv sørge for, men seng og et hotelrom har han tilgjegelig med sin gamle mor om han vil (og ikke har penger til annet)... Vi reiser uspesifisert, så vi vet ennå ikke hvilket hotel vi ender på. Det gjør det hele bare ekstra spennende!!!

Hele julen blir vi i Egypt og vi returnerer først på nyttårsaften. Jeg tror ikke jeg kommer til å savne noe norsk julefeiring. Jeg har brukt adventstiden godt. Har hatt masse koselige besøk og spist julemat i alle varianter. Julegavene er ferdigpakket og levert og noen julekonserter og masse julemusikk har jeg også fått med meg. Julebrev gjenstår det å skrive. Som vanlig er det skriving som utsettes til det siste. Det er hyggelig å få hilsner, men det å skrive selv - det utsettes og utsettes...

Jeg er derfor riktig så fornøyd med meg selv nå som jeg i det minste har fått skrevet noe på bloggen. Om det kommer til å bli noe rapport fra Egypt, det vil jeg ikke love. Men jeg skal love å nyte hver dag så godt som jeg kan. Kanskje blir det en tur til Sharm el Sheikh en dag eller fler? Der har jeg en venninne som bor vinterstid. - Og kanskje blir det ørkensafari og besøk i pyramider? For Mikal blir det helt sikkert dykking og snorkling. Det er vel det han ser mest frem til...

Så får dere kose dere alle her hjemme så godt som dere kan i vinterkulden.

Men alle kan vi få varme oss på det glade budskap om ham som kom til jord og viste oss hvem/hvordan Gud er...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar