fredag 21. mai 2010

Svar på CT og det vanskelige valget

I går fikk jeg endelig snakket med legen min på KK. Hun kunne bekrefte vekst av svulster (ut fra CT-bildene), men anbefalte likevel ikke behandling med cellegift etter å ha konferert med de andre legene. De tviler på effekten, at kreften mest sansynlig har utviklet resistens mot cellegift, og så mener de fortsatt at benmargen min ikke vil tåle mer.

Men mine motspørsmål var: Hvor lenge vil jeg ha igjen å leve uten behandling og hvilken risk tar jeg egentlig?? Og dessuten: Slik situasjonen er nå med stadig hyppigere magesmerter og med leddgikt som gjør meg stadig mer handicappet, så kunne det også hende at cellegift både kunne slå kreften noe tilbake samt midlertidig "kurere" leddgikten. Om jeg ikke får cellegift, vil jeg vurdere behandling for leddgikten for å bedre livskvaliteten. Den behandlingen innebærer cellegift i svært fortynnet dose. Om jeg begynner på en slik behandling, så vil jeg mest sansynlig aldri mer kunne starte på cellegiftkur for kreften.

Legen min skjønte dilemmaet mitt og hun ombestemte seg. Venter nå på time for å få snakket skikkelig med henne før endelig beslutning taes. - Et vanskelig valg, men foreløpig heller jeg mest mot ny runde med cellegift. Håper og ber om at benmargen vil tåle det, at kreften vil bli "slått tilbake" enda noen måneder/år og at jeg kan begynne å fungere igjen - uten leddgikt-plagene...

Men jeg kan også risikere å bli skikkelig dårlig og å måtte avslutte det hele - etter først å ha mistet håret enda en gang og....... Når jeg begynner å tenke i de baner, så tenker jeg: orker jeg dette?? Orker jeg å utsette meg for alt dette for bare å kunne leve litt lenger?? Men så tenker jeg på gutten min og da blir valget enkelt.

Samtidig er jeg ganske så innkonsekvent. jeg vet f.eks at basisk kost kan forlenge livet mitt, men jeg orker likevel ikke holde meg til streng diett lenger...

Kunsten å leve har jeg satt som overskrift på bloggen min. Jammen ikke lett når det kommer til visse valg!!!!

Blir til at jeg stort sett "parkerer" tanker og vanskelige spørsmål og heller gleder meg over dagen og nuet. I dag reiste jeg med mor ut på Sotra igjen og blir her i pinsen. I morgen blir det storinnrykk av resten av familien (i alle fall fam i Helleveien + Mikal). Pelle har nå fått solgt den gamle båten og kjøpt ny. Alle gleder seg... Her på Sotra blir det nok mye liv og røre denne sommeren...

Men min plan er å være litt mer på Anglevik i år enn i fjor. Arvid er nå godt i gang med sprenging og meisling for å lage solkrok, og han koser seg med å stelle alle sine frukttrær og planter. Jeg hjelper til når jeg orker og ellers har jeg slappet masse av når jeg har vært på besøk hos ham. Gjester har vi også hatt en del av denne våren - noe som både har vært hyggelig og vært til innspirasjon.

Håpet mitt nå er å være bra nok i dagene som kommer til at jeg får gjort ferdig drenering og potetåker og komposthaug her på Sotra. I dag har jeg ikke orket - bare slappet av og kost meg i solen og samlet krefter til morgendagen..

Det er pinsehelg. "Dere skal få kraft" sa Jesus før han dro her fra jord. I pinsen skjedde dette - og jeg tror det fortsatt skjer igjen og igjen- ja så lenge vi tror og er åpen for det den levende Gud har å gi oss. Med Guds lys over livet, blir egne problemer små. Jeg kan frimodig "parkere" det jeg ikke kan gjøre noe med og heller konsentrere meg om det jeg kan gjøre noe med. Min erfaring er at Gud gir både kaft og hvile - alt etter hva en trenger og når en trenger det.

Ha en velsignet pinse...............

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar