onsdag 8. september 2010

Svar kommet. Allergiske reaksjoner og omlegging av diett?

I forgårs (mandag 6. sept) var det en uke siden de fatale skivene med hvitost. Så lang tid tok det altså før magen var ok igjen slik at jeg kunne både ta på den og bevege meg uten at det gjorde vondt.

Ja, for det var nok først og fremst hvitosten som gjorde utslaget, tror jeg. Det skjønner jeg nå etter å ha fått svar på blodprøve som jeg tok på helseuken og som ble videresendt til England for analyse over hva jeg reagerer allergisk på i forhold til matvarer. Det viser seg at jeg er ekstremt allergisk for kasein som finnes i alt av melk og melkeprodukter. Det jeg også bør holde meg helt unna er: geitemelk, sauemelk, egg, krabbe, østers, sandskjell, sitron, nektarin, gliadin (gluten), mais, quinoa, kanel, karri, gingo, vaktel, mandler, pinjekjerner, chuffanøtt/tiger nut, nepe, agar, colanøtt og ølgjær.

Korn, noe frø og de fleste nøtter er noe jeg i det hele tatt bør holde meg unna. Litt spesielt ettersom mye av min alternative kost bygger nettopp på noen av disse matvarene. Planen nå er å kontakte kostholdsekspert (han fra helseuken med doktorgrad og det hele) og få litt personlig råd om videre diett. Viktig at jeg får i meg nok fett og protein og andre nødvendige næringsstoffer nå når flere av matvarene jeg har brukt til dette bør utelates. Inntil videre spiser jeg derfor både litt kjøtt og fisk, men hovedsaklig holder jeg meg til mest mulig rått og grønt. Frukt og bær spiser jeg også mye av i forhold til hva som er anbefalt fra Hippocrates instituttet for kreftpassienter. Lager smoothies av dette til frokost og har det gjerne over en grøt av hirse eller bokhvete (2 sorter med korn/frø som jeg etter listen tåler).

Lever i hvert fall fint på min foreløpige, hjemmelagede diett. På den kan jeg gå i middagsbesøk og spise det meste!! Jeg kan også plukke og høste fra naturen og spise det aller meste. Det betyr mye for meg. (Var på besøk hos Arvid på Anglevik på mandag. Fant masse flott kantarell som mor og jeg hadde til middag i går. Fikk også plukket flere liter bjørnebær samt fikk med meg både epler og plommer fra hagen hans/vår).

Ellers nyter mor og jeg dagene her på Sotra med deilig sol og sommervarme innemellom litt besøker og avtaler og diverse. Her blir vi boende til regnet kommer!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar