onsdag 14. april 2010

Diett likevel??

Etter gjentatt prøving og feiling viser det seg at jeg tross alt har det best på diett. I hvert fall fungerer kroppen min bedre da. Jeg har mindre smerter i ledd, mindre problemer med mage og jeg har langt bedre almentilstand og energi. Når kroppen har det bedre, har også resten av meg det bedre....

Jeg lovet å komme tilbake til dr Young og kurset med ham. Hans teori er bl.a. følgende: Det finnes kun en underliggende årsak til all sykdom og derfor kun en effektiv form for behandling. Etter over 25 års forskning har dr. Young igjen og igjen påvist at det er opphopning av syre, som kroppen ikke klarer å kvitte seg med, som er den eneste årsak til sykdom. Om man har for mye syre, så avgjør kroppens gener hvor sykdommen slår ut. Ingen dårlige gener blir trigget om kroppen er alkalisk, i følge dr Young. Nøkkelen til både forebyggelse av sykdom og til helbredelse av all sykdom er å få kroppen i riktig ph-balanse. Finnes kun en måte å gjøre dette på og det er gjennom kosten. I sin bok: Ph-mirakelet, går han nøye gjennom dette.

Det var ikke helt enkelt å forstå alt dr Young sa på seminaret. Alt foregikk på engelsk. Jeg fikk langt fra med meg alt om reaksjoner i kroppen når en spiser syredannende mat f.eks. Men et illustrerende bilde av tarmtotter (kraftig forstørret) viste tydelig hvordan det dannet seg et slags belegg ved inntak av kjøtt. Dette belegget hindrer opptak av næringsstoffer. Kroppen må produsere masse syre for å kunne nyttigjøre seg næringsstoffene og energien. Syreoverskuddet fra denne prosessen blir "pøst" ut i kroppen - og så datt jeg litt ut i forhold til forståelsen vider pga manglende engelskkunskap.

To dager etter kurset fikk jeg tatt blodanalyse hos Kevin Frøystad. Kevin, som har vært elev hos dr. Young, driver for seg selv og han analyserer bl.a. levende blod (samme blodanalyse som jeg tok i Oslo ved Kilden Helse). ( Jeg husker ikke i farten alt om Kevin, men gå inn på nettsiden hans, så finner du masse).

Blodanalysen viste mange gode og friske blodceller og det var langt fra så gale som jeg hadde forventet etter så mye feil kost det siste halve året (men også en god del "riktig" kost). Det var også lite sopp og noen friske, fine imunceller å se. Men det han også mente å se, var økende syreopphoping i kroppsvevet. Det kan rime godt med leddsmertene mine???

Kevin ville gjerne følge meg opp. Han tilbød meg også å komme til Stavanger denne uken og der få ny gratis blodanalyse. Denne uken er nemlig dr Young i Stavanger og holder kurs for slike som driver med blodanalyse. Kevin ville ha meg som testperson/forsøkskandidat der. Jeg skulle gjerne vært i Stavanger, men denne uken hadde jeg allerede lovet meg bort (barnevakt mand til tirsd, linekurs i dag, jobb på Røde Kors Sykehjem + klubb i morgen, feiring av min brors 50-års dag fred og setting av forhåpentligvis ferdiglaget line på lørd).

Kevin hadde stor forståelse for min manglende lyst til full kostomlegging igjen. Like viktig som kost er også trivsel. Stress og misstrivsel danner også syreoverskudd. Han foreslo spesielle salter som jeg skulle ta daglig. Hans teori var at disse salter ville være med å nøytralisere (?) syreoverskuddet og få det raskere utskilt av kroppen. Disse saltene tar jeg nå (litt på slump foreløpig). Jeg har mailet med Kevin og sagt at jeg ikke ønsker å starte opp med mer systematisk diett-omlegging eller kosttilskudd før etter 8. mai. Da er mange feiringer unnagjort og jeg er hjemkommet fra klubbtur i Krakow.

Ett bilde fra dr. Young sitt foredrag har virkelig festet seg på netthinnen min. Det var en kreftsvulst på halsen til en mann. Den var på størrelse med en stor knytteneve og den var væskende og så ufyselig, vond ut. På et bilde tatt 8 måneder senere, var svulsten helt vekk. Det var kun et stygt, sjemmende arr igjen. Denne mannen hadde ikke tatt strålebehandling eller cellegift eller noe slikt. Han hadde kun lagt om kosten 100% og kreften hadde gått tilbake helt av seg selv. Noe å tenke på..................................

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar