tirsdag 2. november 2010

Avsluttet: isolasjon - diett - kur

Mye har skjedd siden forrige blogginnlegg og det meste har ikke gått som planlagt...

Ja, jeg var på hytten og det var godt å få prøvet ut diett og eksprimentert med ulike retter. Det føltes likevel ikke opptimalt for meg. 17. oktober sa kroppen min stopp og jeg begynte med oppkast. Dette ville ikke gi seg og 20 oktober ble jeg innlagt.

Etter væsketilførsel og blodoverføring kom jeg meg raskt og ble utskrevet 22. okt. Jeg fikk hentet og kjørt helhetsterapeut, Kristine, til en venninne for behandling av henne samme kveld (fred) og dagen etter fikk jeg, mor og min bror, Pelle, tømt hytten og klargjort den for vinteren. Søndag formiddag fikk jeg selv behandling av Kristine, men så måtte jeg melde pass. På ny begynte jeg med magesmerter og oppkast. Jeg kastet til slutt opp blod, var svært redusert og ble innlagt igjen tirsdag 25. oktober. Siden har jeg vært innlagt.

De enorme brekningene fortsatte på sykehuset. Jeg er blitt behandlet og sjekket etter alle kunstens regler. Det var ingen sammenvoksninger å se denne gang. Ei heller tette eller svulster i urinveiene.

Da jeg kom inn var jeg 38,5 kg og blodtrykket lå på 80 over 50. Målet ble å få mage og tarm til å fungere igjen. Det har vært min "jobb" denne uken. Etter hvert som jeg har klart det, har jeg puttet i meg det jeg har kunnet av næringsstoffer. Litt og litt har jeg bedret meg. Jeg spiser nå alt og bort imot normale porsjoner. Nå er jeg klar for å reise hjem.

Men mere kurer blir det ikke på en stund - i hvert fall ikke denne kuren som jeg har gått på og slitt med siden 1. juni.

Spesiell diett blir det heller ikke. Nå blir det viktigst å få i meg næring og å få bygget opp kroppen min. Det som jeg i sommer fikk vite at jeg ikke tålte, har her på sykehuset vist seg å være det som har gjort kroppen min best. Videre nå blir det å lytte til kroppen, nyte maten og bruke sunn fornuft + all samlet og tidligere læring og erfaring.

Jeg fikk snakket med ernæringsfyiolog her i dag. Hun kunne ikke gi meg noen holdepunkter for at når man først har fått kreft, så går det ann å "sulte" den i hjel med diett f.eks. Kreftsvulstene tar til seg det de vil ha av næring uansett. Det viktige blir å holde kroppen fysisk og psykisk sunn og sterk. Annet er det ikke å gjøre..

..Men en ting har synes å ha hatt god effekt på å få tarmene mine til å fungere igjen(subjektiv opplevelse). Det er ren Aloe Vera Juice. Det tar jeg nå minst 3 ganger daglig. Det virker som dette roer, smører og åpner opp for at andre næringsstoffer blir "godtatt" og tatt opp. Mer "reklame" om dette siden. Nå blir det en liten hvil, å organisere henting og så komme seg hjem etter middag en gang....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar